Fair Investments Logo.png

Jag tycker de säkra bolagen idag känns mycket osäkra

Konsumentvarumärken som PG, General Mills, Kimberly-Clark, Nestle, Kellogg etc etc som varit klassade som säkra har jag svårt att köpa.


Historiskt har de haft en sekulär medvind. Konsumentmarknaderna har blivit mer globala och bolagen fick storsdriftsfördelar tack vara enorma TV-reklamsatsningar som backades upp av bolagens distributionsnät.


Idag har kunderna smak och köpbeteende ändrats. De gynnar lokala varumärken, undviker kemikalier vill ha mer organiska produkter, köper mer online.


Tidigare hade konsumentvarumärkena hjälp av de tillväxten i Asien och Latinamerika. Nu börjar de marknaderna bli mer mogna och liknar västerländska marknaden.


Indexhysterin och de låga räntorna har drivit upp värderingarna på dessa bolag.


Ser framför mig en dubbelsmocka för ägarna i dessa bolag.


Första smockan är att tillväxten kommer bli svag.


Andra smockan är att multiplarna kommer rasa.


De säkra blir då osäkra.

Vem är du?

Vi vill veta mer om dig och dina drömmar

Hör av dig i kontaktformuläret nedan så svarar vi inom kort

*När du fyller i formuläret samtycker du till att vi sparar dina kontaktuppgifter under den period som krävs för att vi

ska komma i kontakt med dig. Dina uppgifter behandlas konfidentiellt och används endast i syftet att kontakta dig för ditt ärende. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att vi behandlar dina uppgifter genom att maila info@fairinvestments.se. 

Läs mer om vår integritetspolicy här

© Fair Investments Sweden AB. All rights reserved. 

Vi använder cookies för att tillhandahålla de tjänster och funktioner som erbjuds på vår hemsida, och för att ge våra användare en bra upplevelse. LÄS MER